Waktu Gempa Bumi Sama Dengan Ayat Dan Surah Al Quran




Tidak ada siapa pun yang boleh menafikan kebenaran ayat-ayat Allah. Dah banyak perkara yang berlaku sepertimana yang tercatat dalam Al Quran mahupun Hadith. Kali ini saya cuba dedahkan waktu kejadian gempa bumi yang berlaku di Padang dan Jambi baru-baru ini berkait dengan surah dan ayat Al Quran.




Gempa bumi di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, pada esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Demikian adalah ayat-ayat Allah Swt tersebut:


17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kederhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”




17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tidak ada suatu negeri pun (yang penduduknya derhaka ), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”


8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka kerana dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Gagah lagi Amat Keras siksaan-Nya.”



MasyaAllah…. Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dengan waktu tiga kejadian gempa bumi di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah yang berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup yang bermewah-mewahan dan kederhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Begitulah betapa benarnya ayat-ayat Allah.



Suatu ketika Anas R.H mengunjungi Aisyah R.H, di dalam majlis itu seorang lelaki bertanya: " Wahai Ummu al-Mukminin, ceritakan kepada kami tentang gempa bumi? Beliau berkata: Apabila perempuan menanggalkan pakaiannya di tempat selain dari rumah suaminya, terkoyaklah hijab (pendinding dari azab) yang antaranya dan antara Allah. Apabila perempuan memakai bau-bauan bukan untuk suaminya, baginya neraka dan kehinaan, .. apabila dihalalkan zina, meminum arak dan memukul alat muzik. Allah S.W.T berfirman kepada bumi gegarkan mereka? Sekiranya mereka tidak bertaubat dan meninggalkan maksiat, mereka dibinasakan dengannya oleh Allah. Anas R.H bertanya : Apakah itu hukuman terhadap mereka?" Aisyah R.H menjawab: "Ianya rahmat, keberkatan dan peringatan kepada orang mukmin. (dan) ianya siksaan, kemurkaan dan azab ke atas orang kafir.

Adakah kehadiran musibah ini hanya satu kebetulan sama dengan ayat dan surah Al Quran...Atau ia benar-benar azab dari Allah S.W.T... Mana mungkin Allah datangkan sesuatu musibah atau jadikan sesuatu pekara hanya sia-sia... Sekalipun ia bukan azab tetapi sekadar peringatan buat hambaNya yang beriman, ayuh!!! Kita jadikan iktibar dan insafi dengan apa yang berlaku...


Sumber; EraMuslim


1 comments:

Putraz April on 4 Disember 2009 12:53 PTG berkata...

Assalamualaikum...

Related Posts with Thumbnails
 

من أنا

Foto saya
Putera tunggal dan kesayangan pasangan bahagia Zaharah binti Ya'akob & Allahyarham Ismail bin Othman (NIRWAN ANANDA)..

Tetamu

Dari M@t@ Ke H@ti Copyright © 2009 Not Magazine 4 Column is Designed by Ipietoon Sponsored by Dezigntuts