Semut Labah-Labah Dan Lebah

Tiga binatang ini menjadi nama surah di dalam Al-Qur'an iaitu An Naml [semut], Al 'Ankabuut [labah-labah], dan An Nahl [lebah].



Contoh ayat Al Quran menyebut tentang semut dengan tentera Nabi Ibrahim 'Alaihis Salam [ An Naml; 27:18 ].
Semut, menghimpun makanan sedikit demi sedikit tanpa berhenti. Binatang ini dapat menghimpun makanan untuk bertahun-tahun. Padahal usianya tidak lebih dari setahun. Ketamakannya sedemikian besar sehingga ia berusaha, dan seringkali berhasil memikul sesuatu yang lebih besar dari tubuhnya.



Huraian Al-Qur'an tentang labah-labah; sarangnya adalah tempat yang paling rapuh [ Al 'Ankabuut; 29:41].
Ia bukan tempat yang aman, apa pun yang hinggap di sarangnya akan dibinasakan. Bahkan labah-labah jantan diserbunya oleh labah-labah betina untuk dihabiskan. Telur-telurnya yang menetas saling berdesakan hingga saling memusnahkan. Inilah gambaran yang mengerikan tentang kehidupan sejenis binatang.



"Atas perintah Tuhan ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal" [ An Nahl;16:68].  
Lebah, memiliki naluri yang dalam bahasa Al-Qur'an. Sarangnya yang dibuat berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisen dalam penggunaan ruang. Lebah memakan serbuk sari bunga dan ia tidak suka menompok makanan. Ia menghasilkan lilin dan madu yg sangat manfaat bagi kita. Lebah sangat disiplin, mengenal pasti pembahagian kerja, benda yang tidak berguna disingkirkan dari sarangnya. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu. Bahkan sengatannya pun boleh menjadi ubat.


Sikap hidup kita yang dapat diibaratkan dengan berbagai jenis binatang.
Ada yang berbudaya 'semut'. Sering menghimpun dan menompok harta, menompok ilmu yang tidak dimanfaatkan. Boros, foya-foya adalah implementasinya.

Banyak contoh kehidupan manusia yang diibaratkan dengan 'labah-labah'. Salah satunya mereka yang selalu berfikir: "Siapa yang dapat dijadikan mangsa"

Nabi Sholallahu 'Alaihi Wasallam mengibaratkan seorang mukmin sebagai 'lebah'. Sesuatu yang tidak merosak dan tidak menyakitkan : "Tidak makan kecuali yang baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika sesuatu menimpa, ia tidak merosakkan dan tidak pula memecahkannya"


Semoga kita seperti lebah. Insya Allah…

Sumber: Lentera Hati - M. Quraish Shihab

1 comments:

Putraz April on 4 Disember 2009 pada 12:46 PTG berkata...

Assalamualaikum...

Related Posts with Thumbnails
 

من أنا

Foto saya
Putera tunggal dan kesayangan pasangan bahagia Zaharah binti Ya'akob & Allahyarham Ismail bin Othman (NIRWAN ANANDA)..

Tetamu

Dari M@t@ Ke H@ti Copyright © 2009 Not Magazine 4 Column is Designed by Ipietoon Sponsored by Dezigntuts